המדריך השלם לבחירת גופי תאורה לבית ולמשרד

גופי תאורה, פרופילים נסתרים, מיקומי גופי התאורה, גווני תאורה הם גורמים המשפיעים בבחירת גופי תאורה לבית ובמשרד.

מהם גווני התאורה המתאימים לחללים השונים? מה המרחק בין גוף התאורה לשולחן, מה הקשר בין גודל החדר לבין גוף התאורה שנבחר להאיר אותו? טיפים קטנים לחווית תאורה ואווירה מושלמת.

עוצמות וגווני תאורה

  • גוון אור לבן 6000K – נהוג להשתמש בגוון התאורה הלבן להארה בגינות וחוץ, וחללי משרדים שזקוקים לאור חזק במיוחד. תאורה חזקה בדומה לגוון אור של פלורסנט.
  • גוון אור בינוני 4000K – גוון אור לבן טבעי והוא אור לבן שדומה לאור הטבעי של השמש בשעות הבוקר. הוא נחשב גוון אור לבן טבעי ולקוחות מעדיפים אותו להארת מטבחים, מקלחות ומשרדים.
  • גוון אור חם 3000K – גוון אור נעים יותר שמזכיר את נורות ההלוגן. הוא הגוון הנפוץ יותר לחללי מגורים. גוון האור מזכיר את גווני השמש בשעות אחר הצהריים ועד לשקיעה.
  • גוון אור פחם 2000K – גוון התאורה הזה דומה לגוון להבה אש משמש העיקר לתאורת אווירה דקורטיבית ופחות להארה אופטימלית של החללים.

אין ספק שבחירת גופי התאורה מושפע ישירות מאופי העיצוב של הבית, עוצמת האור וגוון האור, מהווים חלק מרכזי ביצירת האווירה והאפקט המדוייק של עוצמת התאורה.

בדיוק כפי שהמזנון הסלון, מערכת הישיבה והשטיח צריכים להתאים לסגנון העיצובי ופרקטי, גם התאורה והגופים צריכה להעניק את האווירה הרצויה בכל חלל וחדר ולהאיר באופן מספק ובמקביל להשתלב עם העיצוב הכולל.

חיסכון, סביבה ירוקה, תאורת לד

החיסכון בצריכת החשמל חשוב ביותר ועל כן מוטב להכיר את טכנולוגיית התאורה השונים כגון LED תאורת לד וסוגי התאורה החסכוניים, שיחסכו לכם בחשבון החשמל ויתרמו לסביבה ירוקה יותר.

תכנון תאורה נכון הוא שם המשחק

ראשית חשוב לדעת שאור טבעי תמיד מנצח. גוון האור של האור הטבעי הוא המדוייק והנעים לנו ביותר, אור טבעי הופך כל חלל לאיזון תאורה האדיאלי ביותר.

אם אתם בשלבי תכנון בניית הבית או עיצוב דירה חדשה יש לתת משקל לאור הטבעי הנכנס מבחוץ. תכנון מקדים באמצעות מומחה תאורה, מעצב פנים, אדריכל חשוב ביותר בכדי לתכנן מראש את נקודות החשמל והתאורה להטמעת גופי תאורה שונים. אפילו כדאי לקחת בחשבון להגדיל ולהרחיב את החלונות והמפתחים בבית כדי להכניס כמה שיותר אור טבעי ויתאימו לחללי הבית שמטרתם לייצר אווירה רגועה ונעימה, בשעה שגוונים לבנים נחשבים קרים וחדים יותר, ומתאימים למוקדי עבודה כמו במטבח.

גופי תאורה מותאמים לסגנון העיצובי

אחרי התכנון והגדרות הקוים העיצוביים של הבית יש לתכנן ולהבין מה האווירה הרצויה בכל חלל, מהו הסגנון המועדף לכל אחד מהם ומהיא עוצמת התאורה בכלל חלק בחלל.

אם עיצוב הבית הוא כפרי אזי ישתלב נהדר עם תאורה עמומה וגופי תאורה בעלי ניחוח נוסטלגי כמו עששיות.

אם עיצוב הבית בעיצוב מודרני ובקווים נקיים וישרים ישתלב תאורה בוהקת ובהירה, פסי לד וספוטים, פרופילי תאורה נסתרים בנישות וגופי תאורה בקוים נקיים וחלקים.

תאורה מותאמת לגודל החלל

בעת עיצוב הבית או הדירה יש להבין את גודלו של כל חלל, בחירת גוף תאורה בהתאם לאופי העיצובי ומהו גוון התאורה המותאם. גופי תאורה מהווים גם חציצה של איזורים שונים ומוגדרים בגוונים שונים ליצרת אווירית תאורה אחרת באותו החלל.
גופי תאורה גדולים ותלויים אינם מתאימים לחללים קטנים אך מנגד מתאימים לפינות אוכל, בר ישיבה ופינות ישיבה על מנת להעצים את החלל ולתת נופך עיצובי נוסף ומודגש לחלל. גופי תאורה צמודי תקרה או צמודי קיר וספוטים מותאמים יותר לחללים קטנים יותר כגון חדרי שינה על מנת לא להקטים את חלל החדר ולהעצים באמצעות התאורה האיזורים של החלל.

תאורה פרקטית ותאורה דקורטיבית

לתאורה תפקידים שונים בכל חלל וחלל, חשוב לתכנן נכון עוד בשלב התכנון האדריכלי.
מנורת שולחן על שולחן הלימודים או העבודה יש לה תפקיד פרקטי לטובת קריאה או ישיבה על מחשב. יש לקחת בחשבון את הגובה והמידות של גוף התאורה בהתאם לאיזור המואר על המשטח, גוף התאורה שניצב מעל לשולחן העבודה שלא יהיה רחד יותר מהשולחן עצמו. לעומת מנורת רצפה או ספוטים בתקרה שיוצרים אורת אווירה והדגשת אלמנטים או קירות מעוצבים בחלל.
ספוטים ישירים מאירים פסלים, קירות בעיצובים מיוחדים, עציצים, אובייקטים עיצוביים ופריטי אמנות, הדגשה של נישות או גימורי נגרות מיוחדים.

תאורה במטבח

בתאורה בחלל המטבח עדיפה תאורה ישירה ועוצמתית דיה לצורך עבודת הבישול והאפייה. ניתן גם לפזר מספר של גופי תאורה לצורך הארה של מספר איזורי עבודה, להתמקד בשניים או שלושה גופי תאורה לשלושה מוקדים שונים במטבח. רצוי לתכנן בשלבים מוקדמים על מנת למקסם את מיקומי גופי התאורה מעל משטחי העבודה. במידה ויש לנו אי במטבח רצוי לבחור מספר גופי תאורה תלויים ונופלים על איזור האי העל עוצמת תאורה נעימה ולא חזקה במיוחד.

תאורה בסלון

בסלון יש לבחור גוף תאורה מרכזי, מרשים ובעל נוכחות, לצידם של גופי תאורה המשימים אותו.
התאורה בסלון אמורה להיות יותר תאורה בעלת אוירה נעימה ולא תאורה ישירה. את הגוף המרכזי יש להציב במרכזו של חלל הסלון ומעל איזור הישיבה כדי לייצר אווירה מרשימה ונינוחה, מומלץ לשלב פרופיל תאורה סמויים/ נסתרים במזנון הסלון ובמדפים על מנת ליצור תאורת אווירה נעימה ומשלימה.

תאורה פינת האוכל

התאורה אמורה להיות תאורה חמה ונעימה לצורך בילוי בארוחה משפחתית או ארוחה לצורך אירוח חברים, או המשפחה המורחבת, תאורה בגוונים צהובים נעימים לעין. רצוי גוף תאורה מרשים אחד או מספר גופי תאורה נופלים מעל שולחן פינת האוכל שיגדירו באופן מובהק את איזור פינת האוכל.

חדר השינה הורים

התאורה המרכזית בחדר השינה הורים צריך להשרות אווירה נעימה ואינטימית תאורה בעלת גוון חם. בנוסף, רצוי גופי תאורה צדדיים לצד המיטה במגוון אפשרויות מגיניבים כגון יוקדים מהתקרה, תאורה עומדת על השידות, תאורה תמודת קיר וכו'.

תאורה בחדר הילדים

עבור חדר הילדים מוטב לבחור בתאורה מרכזית בעלת גוון בהיר, לצידה של המיטה ניתן להציב גוף תאורה צמוד קיר. מנורת שולחן משלימה עם תאורה חזקה דיה עבור שולחן הלימודים.

תאורה חדר האמבטיה

התאורה בחדר האמבטיה צריכה להיות חזקה דיה ובאיזורים שונים וכי חשוב גופי צאורה מוגנת לחות ומים בתקנים המתאימים. מומלץ להציב גוף תאורה מרכזי אחד או מספר ספוטים מפוזרים בתקרת האמבטיה, תאורת קיר או תאורה משולבת במראה שמעל הכיור לצורך שטיפת פנים, גילוח, צחצוח שיניים, טיפולים קוסמטיים וכו'.